PENGENALAN KEPADA OPERASI AGENSI PELANCONGAN
Original PDF File |
59.3 MB | Restricted |
| How do you rate this resource? |
| Do you like this resource? | 0 likes |
Resource ID
3852
Resource type
eBook
Date Creation
2025-09-17 02:51:11
Access
Open
Contributed by
PEL KOLEJ KOMUNITI KUALA LANGAT
Field of Study
Hospitaliti dan Pelancongan
Institution
Kolej Komuniti
Kolej Komuniti
Kolej Komuniti Kuala Langat
MIME Type
application/pdf
Software Name
Canva
Named person(s)
Canva
Date
2025-06-24 01:29
State
Selangor
Country
Malaysia
Source Media
Cloud storage
Copyright
© Kolej Komuniti Kuala Langat
eISBN 978-629-7559-21-6
CETAKAN PERTAMA 2025
Hak cipta terpelihara. Tidak dibenarkan mengeluar ulang
mana-mana bahagian dan kandungan buku ini dalam apa-apabentuk cara sekalipun, sama ada secara elektronik, mekanikal, rakaman atau cara-cara lain tanpa mendapat izin bertulis daripada penulis.
Keywords
0, DAGockxCpBU, BAFQwfMChfI
Sub eBook Type
Others
Color Mode
Color
Content Creator
N o r a n i r a b i n t i M a a m i n, S i t i N o r h a y a t i b i n t i S h a m s u l a z a m, A i s h a h b i n t i M o h d N o r, N u r J u i t a b t H a m i d o n
SKT Content
Yes
Application Version
1.4
Page Count
45
Year (SKT)
25 June 25
Original filename
PENGENALAN KEPADA OPERASI AGENSI PELANCONGAN.pdf
Caption
“Memahami asas operasi agensi pelancongan: dari perancangan hingga pengurusan perkhidmatan pelancongan untuk pengalaman pelanggan yang menyeluruh.”
Summary
Buku ini memperkenalkan pelajar kepada konsep, sejarah, dan komponen utama dalam operasi agensi pelancongan. Ia merangkumi:
Definisi & sejarah awal agensi pelancongan (Cox & Kings, Thomas Cook)
Sejarah perkembangan agensi di Malaysia (KRISMAS Sdn. Bhd., MARA, UDA)
Komponen operasi utama: penyediaan produk, tempahan & logistik, khidmat pelanggan, pemasaran, kewangan, dan pematuhan undang-undang
EBOOK PENGENALAN KEPADA OPERASI…
Peranan agensi: perancang perjalanan, pengantara, penasihat, penyedia dokumen, promosi, dan menyokong pertumbuhan ekonomi
EBOOK PENGENALAN KEPADA OPERASI…
Jenis perkhidmatan utama: inbound, outbound, tiketan, domestik, dan umrah/haji
Notes
Ditulis oleh: Noranira Maamin, Siti Norhayati Shamsulazam, Aishah Mohd Nor, Nur Juita Hamidon
Diterbitkan oleh: Kolej Komuniti Kuala Langat, 2025
eISBN: 978-629-7559-21-6
Sesuai untuk pelajar TVET dalam bidang pelancongan peringkat sijil.
Mengandungi nota, ilustrasi, jadual dan ujian minda untuk pengukuhan pembelajaran.
Penekanan kepada nilai profesionalisme, pematuhan piawaian MOTAC, dan kelestarian industri pelancongan.


